mandag 2. august 2010

MoldeJazz er for musikkelskere…

Jeg er faktisk glad i jazz. Men jeg er mer den Nina Simone/Frank Sinatra-typen, føler jeg detter litt av når det kommer til ny fancy jazzmusikk. Jeg var faktisk en hel del på Jazzkonserter under studietiden, det var jo på en måte påkrevd da jeg var kulturstudent. Men etter å ha hørt en sang som varte i 15 min. og setningen “Walking on the moon” var eneste teksten i sangen, skjønte jeg at så kulturell var jeg faktisk ikke.

Etter denne opplevelsen slo jeg meg litt sammen med revisorene isteden. Sammen med de kunne jeg nyte hytteturer i Vrådalen, med alpint og vår egen spesielle drikk “bompisaft”.

Men tilbake til Jazzen… Jeg og min nabo fant ut at vi trengte en aldri så liten “husmorferie”, og fant fort ut at vår fritid falt sammen med Moldejazzen. Vi snakket løst om at vi kanskje burde ta oss en tur, bare sånn fra torsdag til fredag. Da vi var litt seint ute hadde vi jo ingen overnattingsplass, og tenkte at vi kunne jo bo i telt… Det var jo tross alt bare ei natt. Men så fikk min nabo den geniale ideen at vi kunne jo sove i bilen, bilen min var jo lang nok.

Når torsdagen kom, høljet det ned. Og jeg tenkte at det var jo ikke krise å måtte avlyse. En ting er å overnatte i bilen når du er 20, en annen når du er over 30 år. Dessuten skulle vi på fest fredags kveld til en annen nabo, så det ville kanskje bli nok?

Når jeg kom hjem fra jobb, stakk jeg innom for en kopp kaffi. Men det første som møter meg i gangen en sovepose, ullteppe og en bag med klær. “Og gudhjelpemeg! Hun har faktisk tenkt å gjennomføre dette”…

Jeg er nemlig litt sånn “kjeften og bakbena”, jeg er alltid med når vi snakker om det… Så ombestemmer jeg meg. Jeg husker spesielt en gang i russetida da vi skulle får knute i lua for å bade før første mai. Da var det ei av mine klassevenninner som sa: “Hvorfor bade før 1. mai når man kan bade før 1.januar?” Nå ble det ikke før 1.januar, fordi skolen ikke hadde begynt på igjen. Men 3.januar kom to av mine medelever på skolen og lurte på hvor jeg hadde lagt badetøyet mitt.. De konkluderte med at heldigvis bodde jeg nært nok til å kjøre hjem og hente. Jaja, da blir det vel sånn da tenkte jeg… Og var faktisk ganske fornøyd med at det var såpass kaldt ute at ingen ville se oss i alle fall.

Men vel fremme ved brosundet i ført badetøy, 3. januar 1999, så jeg jo det at her hadde hele skolen møtt opp. Og jaggu var der ikke et kamerateam fra TVS der også.. Så vi klatret opp på broen og hoppet, “panikk-kavet” oss på land. Gikk så barbeint bortover snødekte fortau, da TVS syns det passet med et lite intervju. “Var det kaldt”? Og her kommer kjeften min igjen…”Nei, det var friskt!” Påfølgende spør selvfølgelig journalisten om vi kan hoppe en gang til…

Tilbake til Jazzen… Mye spennende boder i sentrum var der faktisk, men vi hadde jo sett dem uka før på båtfestivalen i Ålesund. Men av en eller annen merkelig grunn, finner jeg alltid noe å kjøpe. Vi hadde i alle fall et knall opphold i min flotte, litt kresja, Audi. Fikk til og med parkeringsbot når vi sov.

Så joda jeg er nok musikkelsker, men jeg elsker også uten musikk..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar