fredag 18. desember 2009

Artenes opprinnelse

Jeg er det man virkelig kan kalle et skikkelig kystmenneske. Mine forfedre er fra steder man bare hører om på ”Der ingen trudde at nokon kunne bu”. Farmor er fra Skavøya, Farfar fra ”Hiljå”, Mormor fra Gjæsingen og Morfar, den mest urbane av dem alle fra Frøya..

Dette har ført til at mine fire stamfedre er 50% portugisere som har rekt i land og 50% av norsk urbefolkning. Dette kunne ha ført til at jeg hadde en sydhavsk sensualitet, en norsk ro og en norsk arbeidsvilje. Hos meg er det omvendt. Jeg har en urnorsk sensualitet, et sydhavsk temperament og en sydhavs ”manana-mentalitet”.

Men tilbake til Skavøya, dette er en øy med to hus. Her tilbrakte faren min sin spede ungdom. Han hadde en kompis, en sau som de spiste til jul…. Vi har svineribbe på julaften..

Det er men andre ord pappas slekt som er verst stilt, for de kom seg ikke ut i verden før det var for sent. Det var ikke mange å velge mellom, så man kan trygt si at her er en del doble familiebånd ute og går. Jeg kan f. eks skilte med at jeg er min egen tremenning. Og om du trodde at en vanlig å skillsmisse var bitter, prøv å skill de fra slekta. Farmoren min tok halve formuen når hun skilte seg hun…Og resten, det arvet hun.’

Vi har også ei slektsbok på over 500 sider, ikke fordi vi har så stor slekt men fordi vi står oppført så mange plasser i den..

De senere generasjonene har heldigvis blitt mer utvannet med årene, men helt normale blir vi aldri.. Det verste er stahet, farmoren min brukte å si ”e vet e tar feil, men e gir me faen ikke!” Og det blir ikke bedre. Pappa er ikke sta, i følge han selv, han er bare veldig prinsippfast, men da må han være en mann med meget mange prinsipp.. Min egen stahet skal jeg ikke gå mer inn på, for den har jeg beskrevet i et tidligere innlegg. Men der eksisterer et visdomsord brukt som trøst til utslitte foreldre. ”Ta de heilt med ro, det går over. Bare se på ho Katrine, det ble folk ta ho og!”


3 kommentarer:

  1. Du skriver utrolig vittig, det skal du ha!

    SvarSlett
  2. Tusen, tusen takk.. Det var kjekt å høre:)

    SvarSlett
  3. hehe - morro lesning i lunchen! :D

    SvarSlett