onsdag 4. november 2009

Du vil at jeg skal rømme du!


Jeg var en ganske snill tenåring.. Jeg hadde gjort fra meg allerede i 6-år alderen. Da hadde jeg stukket av flere ganger, eller det var bare én gang jeg virkelig gjennomførte det… Som regel kom jeg løpende tilbake med øynene full av tårer når mamma stod på trappa og vinket… ”Du vil at jeg skal gå du!”.

Den gangen jeg gjennomførte det, var det i god tro. Jeg tok med meg ei 3-år-gammel nabojente på busstur ut på Sævollen, for å treffe ei venninne som hadde flyttet. Jeg trodde at dette ville bli sett på som meget voksent gjort, det var da hyggelig å dra på besøk til folk som hadde flyttet.

Brukket nesen til pappa har jeg også gjort. Jeg hadde sett på Æsobs fabler. Der var det et esel hadde lurt en rev. Jeg bestemte meg for å teste dette på pappa, og sa at jeg hadde så vondt under helen. Pappa kunne ikke se noe rart med foten min, så jeg bad han om å lukte… Og han luktet, det var det siste han gjorde før han brølte ut av smerte…

Når jeg begynte på skolen, begynte også håndballen, fotballen, ridinga, brytinga, teaterøvinga, basketballen, ski, kickboksing… Jeg hadde rett og slett ikke tid til å lage spetakkel.. Jeg hadde også en bror, som var nesten like opptatt, så mamma og pappa hadde ikke tid til å krangle med oss for de blei sugd inn i en hverdag av aktiviteter. De ønsket seg ikke flere barn!

Når jeg sluttet på ting, bare fylte jeg opp med nye aktiviteter… Jeg fikk egentlig bare tid til å gjøre et ”tenåringsopprør” klemt inn i ei helg med innendørs kretsmesterskap i fotball… Jeg stjal sprit fra pappa.. Mye sprit av forskjellige flasker, for det var faktisk ei venninne uten hemninger som helte opp i flaskene… (Merk: det gikk allikevel bra med fotballkarrieren til denne venninna, da hun er proff i Tyskland.) Vi tok én sup av drinkene, men så turte vi ikke mer… Panikken kom… Og senere også angeren… Hva gjør vi med spriten? Jo, vi heller alt opp i ei ny flaske og venter noen år til vi faktisk tør å drikke det…

Broren min fikk skylden… Etter en hel dag med heftig utskjelling, skjønte de at det var ikke bare kretsmester i fotball jeg hadde blitt denne helgen… Jeg hadde også blitt tenåring… Vel var pappa sint for at vi hadde stjålet, men det verste var at de faktisk trodde vi hadde drukket all denne spriten.. Men som tenåringer flest, var jeg ikke spesielt smart. Isteden for å gi dem flasken men den herlige blandingen av spritsorter, ventet jeg til de hadde lagt seg og gikk ut å helte den i hagen…

Dagen etter kom broren min til meg med ei oppgitt mine og så: ”Steik kor tjukk du e i haude!” Det var på sin plass, tenkte jeg. Jeg var overrasket over at han i det hele tatt snakket til meg…. ”Du må jo fylle etter med vann.”


Jeg har plassert min blogg i Ålesundnorske bloggkart!

2 kommentarer:

  1. Kan noen lese dette høyt til Sofie? Tidlig krøkes...

    SvarSlett
  2. Lille miss Sofie er nok en ganske så god krok allerede...

    SvarSlett